Hammasmurtumat

07.02.2023

Murtuma voi olla kompisoitu eli ytimeen yltävä tai ei-komplisoitu eli se ei yllä ytimeen. Hampaan ytimen paljastuminen johtaa ilman pikaista hoitoa ytimen ja hampaan kuolemaan mutta myös pienempi murtuma voi aiheuttaa saman. Värjäytymä hampaassa voi olla jonkin vamman aiheuttama "mustelma" ja tutkimuksen mukaan 92,7 % värjäytyneistä hampaista on kuollut.

Hammasmurtumien ymmärtämiseksi on tiedettävä muutama asia anatomiasta. Hampaan pinnalla on kiille, joka ei uusiudu enää hampaan puhjettua. Kiilteen alla on hammasluu ja sen sisällä ydin. Hammasluussa on kanavia, jotka kulkevat ytimen ja kiilteen välillä. Mitä lähempänä kiillettä sitä ohuempia ja harvemmassa kanavat ovat ja mitä lähempänä ydintä, sitä laajempia ja sitä tiheämmässä niitä on. Hammas kehittyy ulkoa sisällepäin, eli nuoren hampaan hammasluu on ohut ja ydin laaja ja lähellä kiillettä, vanhemmalla hampaalla ydin on kapea ja kaukana kiilteestä. Jokaisessa kanavassa on hermo ja kanavia on noin 50,000 per mm2, tuplasti enemmän kuin ihmisillä. Eli 1 cm murtuma-alue tarkoittaa noin 3 - 4 miljoonaa hermoa jotka kuljettavat kipusignaalia. Myös bakteerit voivat kulkeutua kanavia pitkin ytimeen ja aiheuttaa tulehduksen ja paiseen muodostumisen, joskus paise puhkeaa limakalvolta tai ihon läpi. Usein eläin ei silti näytä kipua ja se havaitaan piristymisenä hoidon jälkeen. Maitohammas murtuu vielä helpommin kuin pysyvä hammas ja on yhtä lailla kipeä ja tulehtuu, pentu voi saada kuumetta ja sairastua vakavasti. Hampaan tulehtuessa juuren normaali häviäminen hampaiden vaihtuessa voi estyä ja tulehdus levitä pysyvän hampaan alueelle vaurioittaen sitä. Maitohampaan hoitona on aina poisto, jos murtuma paljastaa ytimen. Ehkä siinä tapauksessa voidaan odottaa, jos hampaan irtoaminen on odotettavissa muutaman päivän, ei viikon sisällä.

Murtumat jaotellaan komplisoituneisiin (ydin paljastuu) ja ei-komplisoituneisiin (ydin suojassa) ja kruunun ja/tai juuren murtumiin. Pysyvän hampaan murtuman hoitovaihtoehtoja on pinnoitus, paikkaus, juurihoito, pulpa-amputaatio tai hampaan poisto. Pulpa-amputaatio tarkoittaa tulehtuneen ytimen poistoa eli hampaan lyhennystä ja paikkausta (vital pulp therapy). Hammasröntgenkuva on taas aivan välttämätön, jotta voidaan valita oikea hoito. Silloin kun hammas on kuollut ja aina kun yli viikon vanha murtuma paljastaa ytimen, vain juurihoito tai hampaan poisto on mahdollista. Juuripaise ei koiralla merkittävästi heikennä juurihoidon onnistumista mutta parodontiitti tai juurien syöpyminen on este juurihoidolle.

Pinnoitus: sulkee hammasluun kanavat ja estää kipusignaalin kulkemisen, estää bakteerien pääsyn ytimeen ja vähentää plakin ja hammaskiven kertymistä hampaan pinnalle ja siten parodontiitin kehittymistä. Etenkin nuorella eläimellä, tai vanhemmalla, jolla syvempi murtuma, tämä kannattaa tehdä mahdollisimman nopeasti. Ei riitä hoidoksi, jos ydin on paljastunut.

Paikkaus: jos pinnoitus ei riitä mutta ydin ei ole paljastunut, voidaan alueelle tehdä paikka, samaan tapaan kuin ihmisillä reikiä paikatessa.

Juurihoito: hampaan ydin poistetaan ja hammas täytetään. Hammas on kuollut mutta tuo tukea, toimivuutta ja on kivuton. Ennuste juurihoidon onnistumiselle on 95 % (Kuntsi-Vaattovaara 2002: JAVMA) mutta se vaatii kokeneen tekijän. Hampaan on oltava kypsä (yli 18 kk koira/kissa) eli juurenpään on oltava sulkeutunut, jotta juurihoito voidaan tehdä.

Pulpa-amputaatio: Tämä hoito sopii vain tuoreisiin murtumiin, kun ydin on vielä elossa ja suositellaan tehtävän nuorille potilaille, joille juurihoito ei ole mahdollinen. Mieluiten alle 2-vuotiaille, koska vanhemman koiran ja kissan hammas on jo riittävän vahvarakenteinen ja kypsä juurihoitoon ja sen kyky rakentaa hammasluusilta vaurion päälle paikan alle on heikentynyt. Tulehtuneesta ytimestä poistetaan 5 - 7 mm, ydin suojataan ja hammas paikataan. Tämän toimenpiteen tavoite on pitää hammas elossa, jotta kypsyminen voi tapahtua, juuren alue sulkeutua ja hammas vahvistua. Ennuste on hyvä, jopa 92% MTA:lla täytettäessä (Luotonen, Kuntsi, Sarkiala 2014: JAVMA) alle 48 tuntia vanhoissa murtumissa. Yli 48 tuntia vanhoissa onnistumisprosentti laskee alle 50%. Pulpa-amputaatio on erityisen hyvä lajeilla, joilla hammas jatkaa puhkeamista koko elämän, kuten kanit, marsut, chincillat ja muut jyrsijät. Näillä murtunut hammas hoitamattomana johtaa hampaan kuolemaan ja ytimen tulehtumiseen eikä hammas enää kasva ja voi aiheuttaa suunnatonta kipua ja/tai henkeä uhkaavan purentaongelman. Pulpa-amputaation haittoina voidaan pitää teknistä haastavuutta (on silti juurihoitoa helpompi) ja sitä, että epäonnistuessaan on kivulias ja kestää kunnes se voidaan todeta ja hoitaa. Vaikka röntgenkuvissa kaikki olisi kunnossa se ei takaa kivutonta hammasta. Tämän vuoksi hammaseläinlääkärit ovat hieman erimieltä siitä, voiko pulpa-amputaatio olla lopullinen hoito vai onko hammas hoidettava juurihoidolla, kun se on riittävän kypsä.

Hampaan poisto: kuolleen ja kipua aiheuttavan ja tulehdusta ylläpitävän hampaan poisto ei ole koskaan väärin. Silloin kun pinnoitus ei riitä ja juurihoitoa ei voida tehdä, on poisto ainoa vaihtoehto. Yleensä hampaan poistolla ongelma on hoidettu heti kokonaan ja komplikaatiot ovat harvinaisia. Hammas toki puuttuu ja sillä voi olla vaikutusta purentaan ja kielen asentoon. Juurihoidon ja pulpa-amputaation jälkeen on tilanne kontrolloitava hammasröntgenkuvin 4 - 6 kk kuluttua toimenpiteestä ja vuosittain, koska toimenpide voi milloin vaan epäonnistua eikä epäonnistumista havaita ilman kuvia. Ihmisillä on raportoitu jopa 20 v päästä toimenpiteestä havaittu pulpa-amputaation epäonnistuminen. Hampaan poiston jälkeen on hyvä ottaa hammasröntgenkuva jotta voidaan varmistua siitä, että koko hammas on saatu pois eikä juuren palasia jää.

Miksi hammas murtuu? Usein ajatellaan, että hammas on normaalia heikompi kun se murtuu ja tämä on mahdollista. Yleensä kuitenkin murtuma johtuu väärästä purtavasta. Hampaan murtuma ei vaadi paljon voimaa, tutkimuksen mukaan (Duke A 1998) 20 kg koiran yläP4-hammas murtuu 90 Kg voimalla (KgF). Tämän riittää normaali puruvoima. Lelun tai luun tulisi joustaa muutaman millimetrin verran, ettei hammas murru.

Älä siis anna niin kovaa purtavaa, johon et voi kynnellä painaa muutaman millin syvyistä kuoppaa.