Stomatiitti, FCGS

17.02.2023

FCGS eli feline chronic gingivostomatitis, kissan krooninen ikenien ja suun limakalvojen tulehdus

Esiintyvyys arviolta 0,7 - 10% kissoista. Tämä tulehdus on hyvin kivulias ja etenevä sairaus. Oireina voidaan nähdä kuonon raapimista, yökkäysrefleksiä, kuolaamista ja syömisen ja turkinhoidon vähentymistä. Yleensä eivät halua, että pään aluetta kosketetaan tai suuta yritetään tutkia. Tulehdus voi levitä suussa kielen ja nielun alueelle ja johtaa syömättömyyyteen ja voinnin romahtamiseen. Syy edelleen tuntematon, mutta immuunivälitteinen herkkyys plakkia kohtaan kuten koirien CCUS. Caliki-virus voi altistaa stomatiitille, FeLV/FIV ei uskota aiheuttavan mutta voivat pahentaa oirekuvaa ja heikentää paranemisennustetta. Todetaan yleensä yli 6 vuotiailla mutta voi puhjeta jo pentuna. Hoitamattomana voi altistaa myös syövän kehittymiselle.

Hoito: ennaltaehkäisyä ei tunneta, mutta kaikille kissoille suositellaan hampaiden harjausta, kunhan se ei aiheuta kipua. Stomatiitti on erittäin kivulias, siksi hampaiden harjausta ei suositella ainakaan ennen hammashoitoa eläinlääkärissä. Ensin tutkitaan verikokeet ja tehdään virustestit (caliki, FIV ja FeLV), sitten nukutuksessa hampaiden röntgenkuvaus ja tarkastus ja huolellinen puhdistus. Koepaloja suositellaan siksi, että voidaan poissulkea mahdollinen syöpä, eosinofiilinen granuloomakompleksi ja sienitulehdus. Kaikki huonokuntoiset hampaat on poistettava, mutta usein se ei riitä. Paras lopputulos saadaan sillä, että mahdollisimman varhaisessa vaiheessa poistetaan kaikki hampaat kulmahampaiden takaa (14 hammasta).

Ennuste: 60% paranee kokonaan, 20% paranee osittain, 20% ei parane.

Muita hoitovaihtoehtoja, jos ensimmäinen hoito ei auta:

- Jos taaempien hampaiden poisto ei auta, poistetaan kaikki hampaat.

- Lääkehoidosta antibioottia ei suositella, sillä se auttaa vain hetken aikaa.

- Kortisoni on yleensä muuten hyvä, mutta senkin teho häviää pitkässä käytössä. Kortisonilla on lisäksi usein merkittäviä sivuvaikutuksia (lisääntynyt juominen, pissaaminen, nälkä, lihominen, karvan oheneminen, käytösmuutokset, sokeritauti).

- Siklosporiini auttaa joillain kissoilla, mutta pitkäaikaisessa käytössä olisi hyvä kontroloida verikokeita, ja etenkin toxoplasma on hyvä varmistaa ennen lääkityksen aloitusta. Siklosporiini auttoi eräässä tutkimuksessa paremmin annettuna ennen kortisonilääkitystä (69% vrs 45%). Haittavaikutuksena yleensä ohimenevä oksentelu ja ripuli.

- Paikallisesti omega-3 rasvahapot (EFAC softgel: esterified fatty acid complex) kuten 1-TDC voi auttaa, ja sillä ei ole mitään haittavaikutuksia ja se maistuu kissoille yleensä hyvin.

- Virbagen interferoni säätelee immuunivastetta ja voi auttaa stomatiitin hoidossa jos hampaiden poisto ei riitä ja kortisonista ei ole apua tai sitä ei voida käyttää.

- CO2 laser terapia on myös mahdollinen hoitokeino. Siinä tulehtunut kudos poltetaan ja se voidaan uusia 2 - 6 kk välein. Ideana tässä on se, että arpikudoksen muodostuminen vähentää tulehdusmuutosten esiintymistä.

- Kivun hallinta on erittäin tärkeää. Meloksikaamia suositellaan mieluummin kuin kortisonia.

- Mahdollisesti kipulääkkeenä lisäksi gabapentiini.

- Lisäksi yleiseen stressin hoitoon immuunipuolustuksen tukemiseksi mahdollisesti kotiolojen tarkistus, feromonit ja probiootit saattavat tuoda jotain apua.

-  Tulevaisuudessa mahdollisesti rasvakudoksesta saatavat kantasolut saattaa olla yksi hoitovaihtoehto.